Dirigida per Stella Rahola Matutes
Amb l’objectiu d’ampliar les maneres d’entendre els materials a partir de la seva re-lectura, es busquen aproximacions més responsables i sostenibles envers la nostra cultura material. Per aquest motiu Stella Rahola Matutes condueix un taller de dibuix que pren el vidre com a material protagonista.
Projectors i construccions lluminoses és el títol d’un dels dibuixos que l’arquitecte alemany Bruno Taut va fer per a la seva coneguda publicació “Arquitectura Alpina” al 1918. El llibre s’ha convertit en el paradigma utòpic del que va suposar la construcció en vidre, material que per la seva transparència havia d’alliberar les societats de les seves ombres.
Les propietats del vidre han provocat sempre una fascinació quasi mística, per la seva aparició com a material amorf capaç d’assimilar-se a minerals brillants, alhora que convivint amb qualitats complexes de duresa-fragilitat i els conseqüents perills que entranya, d’arestes tallants, o d’altes temperatures en estat viscós.
Desmantellant aquests idil·lis, el taller proposat a Sant Lluc, parteix d’una recol·lecta prèvia d’errors i peces defectuoses provinents de tallers d’artesans del vidre de la nostra ciutat, el dibuix s’explora com una empatia existent en certes maneres d’observar capaç d’establir una relació afectiva d’atenció i de cura vers el material de descart.
L’Stella planteja treballar a Sant Lluc amb el vidre sota aquesta dualitat seductora i erràtica, es tracta de construir a partir del fracàs, posant l’èmfasi en la reconducció d’un rebuig, de permetre’ns descontextualitzar-lo i dotar-lo d’un nou significat.
S’exercitarà l’observació allò aparentment invisible, radiografiant a través de la llum el què el material revela i un segon exercici treballant de manera radical la memòria de la mà.
Stella Rahola Matutes és escultora. La seva formació d’arquitecta li proporciona un interès cap a l’espai, la construcció i la capacitat del material per transformar-se. El seu treball investiga i rescata tècniques tradicionals, sovint en desús, subvertint-les fins als seus límits.
Com a dona, l’Stella revisa les tècniques manuals desenvolupades històricament per homes (com el vidre bufat o el repujat de metalls). Partint des de l’artesania com a procés sostenible, productiu, col·laboratiu i de memòria, s’interroga de manera física sobre les possibilitats de fer, com una manera de renovar la relació amb la nostra cultura material. Mitjançant processos complexos, exigents físicament i gairebé alquímics, reivindica el paper crucial de les mans i el cos com a capacitats de coneixement. Subvertint aquestes pràctiques fins als seus límits, apunta cap a un estat de transformació del material, arribant a un punt d’incòmoda fragilitat, accentuant el seu cicle vital per dissipar el binari ontològic de vida i matèria.
Considera els materials des de les seves forces i afectivitats, examinant també les seves connotacions culturals i significació en la construcció dels nostres espais. El paisatge apareix com a contínua referència, traduint arquitectures vernacles en instal·lacions de ceràmica o bufant excèntriques peces de vidre que reflecteixen gratacels ultra-moderns i tecnològicament alienats. Aquestes preocupacions formals inclouen qüestions com la globalització i pèrdua d’identitat cultural. El contrast amb els processos tradicionals i en desús emprats conviden a qüestionar l’emergència ètica i el nihilisme moral de la construcció del món, procés relacionat amb observacions de primera mà del meu entorn geogràfic com una absorbència osmòtica dels contextos en què treballa.
Stella ha exposat nacional i internacionalment, entre les seves darreres exposicions, podríem destacar “Babelia and Other Stories” a la Fundació VilaCasas de Palafrugell (2019), “Politics of translation” The Stone Gallery a Londres (2019) o Los Angeles Contemporary Fair amb Union Pacific (2019).
ORGANIGRAMA
SESSIÓ dimecres 27 Gener
17.00-17.30_ Presentació
17.30-18.15_ 1r Exercici: Reconeixement del material a través de la llum
18.15-19.00_ 2n Exercici: Exploració de morfologies a través de la memòria
Activitat gratuïta dirigida als Socis de SANTLLUC
Inscripció prèvia a santlluc@santlluc.cat o al telèfon 93 302 45 79
Estic i nteressada en participar en l’activitat de la Masterclas Projeccions i construccions lluminoses, Stella Rahola Matutes,
Gràcies,
M. C. Garcia i Gòrriz
Hola Mª Concepció, envia un correu a santlluc@santlluc.cat per reservar plaça. Moltes gràcies per l’interés.